پهپاد چیست و چه کاربردی دارد؟

 پهپاد (PAHPAD) مخفف کلمه (پرنده هدایت پذیر از دور) می باشد و مخصوص پرنده های بدون سرنشینی است که قابلیت کنترل از راه دور را دارند کلمه پهپاد نامی ایرانی است و ترجمه لاتین آن DRONE است و همانطور که از نامش پیداست به کلیه پرنده هایی که برای انجام یک ماموریت خاص قابل هدایت از راه دور می باشند پهپاد گفته می شود.

معمولا پهپاد پرنده هایی هستند که دارای استراتژیک خاص خود برای مصارفی خاص دارند.

امروزه با گسترش علم و صنعت الکترونیک شاهد پیشرفت های بسیاری در صنعت پهپاد هستیم ، در زمانهای دورتر از پهپادها برای عملیاتهایی نظیر شناسایی و نقشه برداری استفاده می کردند اما امروزه طیف کاربرد بسیار وسیع تری دارند.

کاربرد پهپادها

امروزه با افزایش تقاضا و ساخت انواع پهپاد ، طبیعتا طیف کاربرد آنها نیز بسیار گسترده شده است ، پهپادها در کاربردهای نظامی ، صنعتی ، هنری ، کشاورزی و تفریحی مورد استفاده قرار می گیرند به طور مثال در بخش نظامی از این نوع پرنده های بدون سرنشین برای عملیات شناسایی ، ردگیری موشکها ، عملیات امداد و نجات ، انهدام پایگاه های دشمن ، حمل سلاح و پهپاد سمپاش … استفاده می شود که در بخش نظامی با دستور العملها و کدینگ خاص این مورد قابل ساخت و بهره برداری است.

پهپاد در واقع فارسی شده کلمه انگلیسی unmanned aerial vehicle یا UAV است که مخفف شده عبارت پرنده هدایت پذیر از دور می باشد و به آن پرنده یا هواگرد بدون سرنشین نیز می گویند.

این خودرو پرنده توسط یک ایستگاه کنترل بر روی زمین هدایت می شود و یا می توانند به صورت خودکار (خودمختار) پرواز کنند؛ علاوه بر آن، دارای بار های سنسور، اجزای هواپیما، حسگرها و سیستم های موقعیت یابی نیز می باشند.



قطعات پهپاد می تواند توسط نیروی انسانی کنترل شود و یا اینکه وظیفه هدایت آن را یک کامپیوتر بر عهده بگیردخرید .

کاربرد این وسیله پس از جنگ جهانی دوم افزایش یافت تا جایی که که در دهه 1980 به  عنوان یک سیستم تسلیحاتی مهم شناخته شد. نظارت بر میدان جنگ و تعیین هدف با قابلیت هایی از جمله موتور کوچک و ساکت، از جمله کاربرد های خرید پهپاد سمپاش است که مورد توجه قرار گرفت.

در پهپاد های بزرگ، این ایستگاه می تواند بر روی یک وسیله نقلیه و یا تریلر نصب شود و کنترل آن را از نظر دامنه یا قابلیت ارتباطی محدود کند.

پهپاد های کوچک در میدان جنگ به منظور گسترش زاویه دید به طور دستی کاربرد دارند. استفاده از سیستم خودکار برای هدایت این وسایل روز به روز در حال توسعه است.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Business consulting by nejat

بهترین میزبانی برای وبسایت: راهنمایی برای انتخاب هاست مناسب